Maak kennis met de BMW Concept Active Tourer

Uitdagend design en in één oogopslag herkenbaar als BMW: De BMW Concept Active Tourer. Het is nu natuurlijk nog een concept car, maar aan alle details en de eerste specificaties is al goed te zien dat BMW een nieuwe vorm van rijplezier heeft ontdekt. In deze plug-in hybride debuteren een 140 kW driecilinder en voor het eerst bij BMW: voorwielaandrijving. Een toekomstgerichte combinatie voor zakelijk gebruik en sportieve vrijetijdsbesteding.

BMW Concept Active Tourer

Met zijn sportief vormgegeven exterieur en royale interieur vestigt de BMW Concept Active Tourer nieuwe maatstaven in het segment voor premium automobielen met het accent op bijzondere functionaliteit en fascinerend design. In de BMW Concept Active Tourer vormt de combinatie van verbrandings- en elektromotor een intelligent hybridesysteem. De 1,5-liter benzinemotor bezit de genen van de meervoudig onderscheiden BMW TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor. De door BMW zelf ontwikkelde elektrosynchroonmotor kan de auto indien gewenst ook alleen aandrijven. De plug-in hybride-aandrijving levert een systeemvermogen van 140 kW (190 pk) – een prima basis voor sportieve rijprestaties bij uiterst gunstige verbruiks- en emissiewaarden. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h is in de BMW Concept Active Tourer in minder dan acht seconden achter de rug, de topsnelheid komt uit op circa 200 km/h – daarbij bedraagt het gemiddeld verbruik minder dan 2,5 l/100 km bij een CO2-emissie van minder dan 60 g/km.

design-plug-in-slide-2.jpg.resource.1361793692501

In de BMW Concept Active Tourer zijn talrijke innovatieve maatregelen van BMW EfficientDynamics toegepast voor het gericht verbeteren van de aerodynamica. De actieve luchtklepregeling bijvoorbeeld opent de luchtkleppen alleen als dat nodig is – gesloten kleppen zijn gunstiger voor de aerodynamica en reduceren het verbruik. In de voorbumper en bij de voorwielen kanaliseert het Air Curtain de rijwind: twee inlaten leiden de rijwind langs de voorste wielkuipen. De versnelde luchtstroom vormt een „gordijn“ over de voorwielen en vermindert remmende turbulentie. Boven de achterruit reduceren Aero Blades de aan de carrosserievorm inherente, sterke luchtstromingen. De rijwind stroomt door de speciaal gevormde spiegelkappen van de aerobuitenspiegels. Hun turbinedesign reduceert de luchtweerstand. De aerowielen zijn volgens hetzelfde principe geconstrueerd. Al deze maatregelen leiden ertoe, dat de luchtweerstand van de BMW Concept Active Tourer als geheel aanzienlijk kon worden gereduceerd – en daarmee ook het brandstofverbruik en de CO2-emissie.

Sponsored Video

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.